نقش برجسته تشكل هاي بخش خصوصي در تحقق اقتصاد مقاومتي با توسعه صادرات غيرنفتي

 

بسمه تعالی

 

 

" نقش برجسته تشكل هاي بخش خصوصي در تحقق اقتصاد مقاومتي با توسعه صادرات غيرنفتي "

 

 

فعالین اقتصادی و صادرکنندگان و عموم مردم کم و بیش به یاد دارند در اوایل فروپاشی شوروی سابق و استقلال کشورهای آسیای میانه، فضای وسیع صادرات  برای تولیدات ایران اسلامی ایجاد گرديد، به طوری که چون بخشی از صادرات به صورت چمدانی انجام می شد، در شهر مشهد چند بازار به نام روس ها نام گزاری شد که هنوز آثار آن موجود است، شرایط بگونه ای بود که تولیدات کشور از هر نوع، بصورت بسیار راحت و ساده توسط بازرگانانی که تازه طعم صادرات آن هم با روش ساده و سریع را چشیده بودند به بازارهای هدف ارسال می شد. دریچه باز شده به روی تجارت به ویژه صادرات کشور در آن زمان از راه سازمان یافته و تشکیلات حاصل نشده بود بلکه به دلیل حادثه فروپاشی شوروی سابق به وجود آمده و همین موضوع باعث گردید در اوج توفیق تولید و تجارت کشور، تریبون ها و نوشته های غیر تخصصی و ناآگاه به مسائل تولید و تجارت بر علیه صادرات فعال شده و به یک باره شانس فراهم شده که به یک توان و تجربه تبدیل شده بود از بین رفت و بازارهای به دست آمده توسط همان تریبون ها و نوشته ها و افراد غیرمتخصص دو دستی به رقبایی چون ترکیه، امارات، هند و چین تقدیم شود.

 

 

قلم که در آسیب شناسی آن دوران از تجاربی برخوردار است، ضمن تایید آنچه ذکر شده اثر گذاشت آیا اگر تشکل های خوب بخش خصوصی که امروز داریم آن روز می داشتیم تریبون ها و نوشته های ناآگاه قادر بودند آن فرصت طلائی را از كشور بگیرند.

 

 

اگر آن روز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و کمیسیون های فعال آن، خانه صنعت، معدن، کانون کارآفرینان، انجمن مدیران، اتحادیه واردکنندگان استان، اتحادیه صادرکنندگان استان و اتحادیه های زعفران، مصالح ساختمانی، نساجی و پوشاک، حق العملکاران، خدمات فنی ومهندسی، شورای ملی زعفران و ده ها انجمن و اتحادیه همچون حمل و نقل و صنایع تبدیلی و انجمن نشان استاندارد و ... که ممکن است ذکر نام آن ها اين لحظه در خاطر نباشد را در بخش خصوصی و کمیته پایش تجارت و کارگروه توسعه صادرات و از همه مهم تر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مانند امروز مي داشتیم، آیا اکنون وسعت بازارهای هدف صادراتی کشور چند برابر امروز نبود؟

 

 

واقعا اگر تشکل های فعال امروز در آن زمان بودند، تحقق تامین ارز بدون وابستگی به نفت ،امروز فراهم نشده بود؟

 

 

یادآوری موضوع توسط قلم مشخص کرد که ارزش تشکل ها در امر صادرات تا چه اندازه مهم است البته این تشکل ها وقتی قوی و اثرگذارند که از هماهنگی و همدلی برخوردار باشند که برای تحقق همدلی. بهترین جایگاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است.

 

 

اتاق باید به عنوان محور تشکل ها از جایگاهی برخوردار باشد که با ایجاد، هماهنگی بین تشکل ها به جایگاهی بیش از پیش قویتر و فراگیرتر تبدیل شود. اگر بخواهیم از آنچه در آن زمان اتفاق افتاد اجتناب کنیم. اتاقی می خواهیم که برآیند همه تشکل ها باشد.

 

 

امید است با فعال شدن تشکل ها در امر انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به امر هم افزايي و هم گرايي بزرگ تشکل ها که جایگاه واقعی آن است بیش از پیش کمک شود. امید است فعالین  اقتصادی و اعضای تشگل ها با فعال شدن در انتخابات اتاقی بسازند که هر 15 نفر عضو هیئت نمایندگان کار افرین و فعال اقتصادی واقعی  و توانمند برای پیگیری فضای مناسب کسب و کار باشند ارتقاء و رشد و امنیت صادرات کشور در گرو توسعه تشکل ها با محوریت اتاق است.

 

 

محمدحسين روشنك

 

 

رئيس اتحاديه هاي صادركنندگان و وارد كنندگان استان خراسان رضوي

 

نقش برجسته تشكل هاي بخش خصوصي در تحقق اقتصاد مقاومتي با توسعه صادرات غيرنفتي