رییس اتحادیه واردکنندگان در مصاحبه با شهر آرا : آنچه که چینی‌ها به‌عنوان برگ برنده در دست دارند، تولید براساس نیاز بازار است.

رییس اتحادیه واردکنندگان در مصاحبه با شهر آرا : آنچه که چینی‌ها به‌عنوان برگ برنده در دست دارند، تولید براساس نیاز بازار است. تاريخ خبر : ۱۳۹۲/۷/۱۰
                                «سارا » حتی در دستان کودکان دارا هم نیست
گشتیم نبود، نگرد نیست؛ «سارا و دارا» را می‌گوییم، همان عروسک‌های ملی که 12سالی می‌شود، چشم انتظاریم تا جای خودشان را در دل کودکان ایرانی و در میان اسباب‌بازی‌های رنگارنگ باز کنند؛ اما آن‌ها حتی در ویترین مغازه‌های اسباب‌بازی مشهد هم یافت نمی‌شوند.
اولین‌بار سال 75 بود که حرفشان پیش آمد؛ آن موقع این مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودند که از آمدن دو عروسک ایرانی به بازار اسباب‌بازی ایران خبر دادند. دو عروسکی که بعد از انتقادهای زیادی که به اقبال زیاد کودکان و خانواده‌هایشان به عروسک باربی وجود داشت، قرار بود «فرهنگ اسلامی ایرانی» را به کودکان ایرانی بشناسانند؛ اما به هرحال پنج سال طول کشید تا این دو خواهر و برادر ایرانی، با لباس‌های محلی اقوام مختلف ایرانی، با هدف آشناسازی و انس کودکان ایرانی با فرهنگ کهن ایرانی، اسلامی در سال 80 متولد شوند.حالا 12 سال بعد از پخش عروسک‌هایی که ظاهرشان نتوانست در دو فاز اول تولید این محصولات، توجه کودکان ایرانی را به خود جلب کند، خبر رسیده که نسل سوم این عروسک‌ها با آرم «MADE IN CHINA » روانه بازار می‌شود، کشوری که بیشتر بازار ایران را در سال‌های گذشته در دست گرفته است.
خبر را دو هفته پیش مشاور اقتصادی و امور بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داد. او گفته است که نسل سوم عروسک‌های دارا و سارا تا زمان تولید آن در داخل، از کشور چین وارد می‌شوند: «با توجه به نیاز ضروری جامعه عروسک‌های دارا و سارا را از چین وارد خواهیم کرد، در تمام دنیا به‌صرفه بوده تا کالاهایشان در چین تولید شود.».
برگ برنده چینی‌ها، تولید براساس سلیقه بازار
آقای محمد حسین روشنک رئیس اتحادیه واردکنندگان خراسان‌رضوی می‌گوید: آنچه که چینی‌ها به‌عنوان برگ برنده در دست دارند، تولید براساس نیاز بازار است. چینی‌ها با تولید تسبیح به بازار سوغات مشهد نفوذ کردند تا تولیدکننده اولِ یکی از پرفروش‌ترین سوغات این شهر باشند.او در ادامه عنوان می‌کند که در حال حاضر حدود 90درصد بازار واردات اسباب‌بازی‌ در دست چینی‌هاست،
 موضوعی که راضیه باباخانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان خراسان رضوی نیز به این موضوع اشاره دارد و بر چینی بودن ساراها و داراها هم مهُر تایید می‌زند.آن‌گونه که باباخانی می‌گوید، نرم‌افزار ساخت این عروسک‌ها از ایران روانه چین می‌شود تا تولید این محصولات در دیار اتازونی صورت گیرد؛«این روند به لحاظ اقتصادی مقرون‌ به‌صرفه‌تر است.»اما اینکه چرا با این اوصاف، مسئولان این کانون اصرار دارند تا دارا و سارا را عروسک‌های ایرانی خطاب کنند، دوگانگی است که حیدری، مشاور اقتصادی و امور بازرگانی کانون واردات این عروسک‌ها به معنای ساخت چینی عروسک نیست و طراحی و ایده‌پردازی این عروسک‌ها در ایران صورت گرفته و مالکیت معنوی آن منتسب به ایران است.
راستی فاطیما کجاست؟
با این اوصاف فقط می شود امیدوار بود که سرانجام سارا و دارا همانند نخستین عروسک اسلامی ایران با نام «فاطیما» نشود که سه سال قبل در نمایشگاه حجاب و عفاف تبریز رونمایی شد و بعد از آن دیگر خبری از «فاطیما» نشنیدیم.